# | Title | Year | Place | Materials | Measurements | Practice / Format | Together With | Keywords | Weblinks |
06 | Potential Space (Ein möglicher Raum) | 2022 / 2023 | Berlinische Galerie | Ink on Paper / Ink on Wall | 8,5 x 4,80 m | site-specific installation | possibility and impossibility of space, maximizing imagination, reduction of materials, behind the glamorous image of the artist | Klassenfragen / Berlinische Galerie / nGbK / Berliner Zeitung |
The work, Potential Space (Ein möglicher Raum), thematizes the possibility and impossibility of space. It points to the human capacity of imagination, which constitutes the foundational condition for social change.
Potential Space (Ein möglicher Raum) was shown as part of the exhibition entitled “Class Issues – Art Production In and Out of Precarity” at the Berlinische Galerie. Like many of my works, this work consists of very simple materials that have been decoupled from their original use: thin rice paper and diluted ink. Both materials are traditionally used for writing and drawing. I glue the paper onto the wall using the diluted ink, then shift and remove the paper while it is still wet so that patterns emerge both on the wall and the paper. Later the paper attaches itself to the wall during the drying process. The large beveled paper sheets and the paper that had been removed leave the impression of an opening in the wall. This is a principle with which I have been working since 2010: maximizing the imaginative possibility of opening up rigid flat surfaces through a reduction of materials.
In a second step, I then removed the paper completely from the wall - revealing the print on the wall itself.
Potential Space (Ein möglicher Raum) wurde im Rahmen der Ausstellungen „Klassenfragen – Kunst und ihre Produktionsbedingungen“ in der Berlinischen Galerie gezeigt. Die Arbeit ist, wie viele meiner Arbeiten, in sehr einfachen Materialien gehalten, die ihrem ursprünglichen Verwendungszwecken entzogen werden: dünnem Reispapier und mit Wasser verdünnter Tusche. Beide Materialien werden traditionell für das Schreiben und Zeichnen genutzt. Mit der verdünnten Tusche klebe ich die Papiere auf die Wand, löse und bewege diese im nassen Zustand, so dass Muster auf der Wand und auf dem Papier entstehen. Später kleben die Papiere im Trocknungsprozess an der Wand fest.
Durch die angeschrägten Papierbahnen und das wieder abgelöste Papier entsteht die Wirkung einer Öffnung der Wand. Das ist ein Prinzip, an dem ich seit 2010 arbeite: Maximierung der Imagination von Öffnung statischer Flächen in einer Reduktion von Mitteln.
In einem zweiten Schritt habe ich das Papier komplett von der Wand entfernt und so den Abdruck auf der Wand freigelegt.
# | Title | Year | Place |
06 | Potential Space (Ein möglicher Raum) | 2022 / 2023 | Berlinische Galerie |
Materials | Measurements |
Ink on Paper / Ink on Wall | 8,5 x 4,80 m |
Practice / Format | Together With |
site-specific installation |
Keywords | Weblinks |
possibility and impossibility of space, maximizing imagination, reduction of materials, behind the glamorous image of the artist | Klassenfragen / Berlinische Galerie / nGbK / Berliner Zeitung |
The work, Potential Space (Ein möglicher Raum), thematizes the possibility and impossibility of space. It points to the human capacity of imagination, which constitutes the foundational condition for social change.
Potential Space (Ein möglicher Raum) was shown as part of the exhibition entitled “Class Issues – Art Production In and Out of Precarity” at the Berlinische Galerie. Like many of my works, this work consists of very simple materials that have been decoupled from their original use: thin rice paper and diluted ink. Both materials are traditionally used for writing and drawing. I glue the paper onto the wall using the diluted ink, then shift and remove the paper while it is still wet so that patterns emerge both on the wall and the paper. Later the paper attaches itself to the wall during the drying process. The large beveled paper sheets and the paper that had been removed leave the impression of an opening in the wall. This is a principle with which I have been working since 2010: maximizing the imaginative possibility of opening up rigid flat surfaces through a reduction of materials.
In a second step, I then removed the paper completely from the wall - revealing the print on the wall itself.
Potential Space (Ein möglicher Raum) wurde im Rahmen der Ausstellungen „Klassenfragen – Kunst und ihre Produktionsbedingungen“ in der Berlinischen Galerie gezeigt. Die Arbeit ist, wie viele meiner Arbeiten, in sehr einfachen Materialien gehalten, die ihrem ursprünglichen Verwendungszwecken entzogen werden: dünnem Reispapier und mit Wasser verdünnter Tusche. Beide Materialien werden traditionell für das Schreiben und Zeichnen genutzt. Mit der verdünnten Tusche klebe ich die Papiere auf die Wand, löse und bewege diese im nassen Zustand, so dass Muster auf der Wand und auf dem Papier entstehen. Später kleben die Papiere im Trocknungsprozess an der Wand fest.
Durch die angeschrägten Papierbahnen und das wieder abgelöste Papier entsteht die Wirkung einer Öffnung der Wand. Das ist ein Prinzip, an dem ich seit 2010 arbeite: Maximierung der Imagination von Öffnung statischer Flächen in einer Reduktion von Mitteln.
In einem zweiten Schritt habe ich das Papier komplett von der Wand entfernt und so den Abdruck auf der Wand freigelegt.